متنا

تعمیر درایو زیمنس

تعمیر درایو زیمنس

درایوهای میکرومستر برند زیمنس بدلیل کیفیت بالا و طراحی اصولی به نوعی یکی از درایوهای استاندارد جهان در نظر گرفته میشوند ،البته نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا از درایوهای میکرومستر زیمنس بسیار استفاده میشود.زیمنس در هر کاربردی که فکرش را بکنید به تعداد بسیار زیادی مدلهای مختلف درایوها را طراحی و ارائه کرده است.

در سالهای مختلف بدلیل وجود نمایندگان فروش و همچنین ورود تعداد بسیار زیادی درایو از طریق دستگاهای صنعتی، کارخانجات مملو از درایوهای زیمنس است و یکی از جا افتاده ترین برندها ست. به طوری که اگر تمایل به شروع شغل تعمیرات درایو دارید برند زیمنس بعنوان اصلیترین سورس قطعات تعمیری محسوب میشود.

مدلهای درایوهای زیمنس

درایوهای زیمنس مدلهای بسیار متنوعی دارند و دلیل این تنوع پیشگام بودن زیمنس در تولید انواع درایو میباشد. رفته رفته به مرور زمان مدلها جهت کاربردهای مختلف تکمیل تر و کاربردی تر شده اند.شاید بنظر برسد که چرا در یک کاربرد تعداد زیادی مدل مختلف داریم. ولی این موضوع به فانکشن های موجود در هر محصول برمیگردد. بطور مثال ممکن است درایوی با کاربری فن و پمپ باشد ولی از لحاظ قیمتی، یا رنج توانی یا درجه حفاظتی با مدل دیگری در همین کاربرد فن و پمپ متفاوت باشد. ولی نکته تعمیراتی که وجود دارد این است که طراحی زیمنس در مدلهای مختلف از اصول تقریبا یکسان و استانداردی پیروی میکند که میتواند کار تعمیرکار را روتین تر و شفافتر کند. در ضمن در حین فرآیند تعمیر درایو و همچنین نصب و راه اندازی این درایوها نباید از منوالها و فایل های راهنمای بسیار عالی زیمنس غافل شد.

این گستردگی طوریست که برند زیمنس یک ابزار آنلاین انتخاب درایو در سایت خود طراحی کرده تا کاربران بتوانند خیلی سریعتر به نتیجه مورد نظر خود برسند.

درایو سری میکرومستر Micromaster

درایوهای میکرو مستر زیمنس در سه مدل زیر تولید شده اند

  1. Micromaster 420

  2. Micromaster 430

  3. Micromaster 440

Micromaster 420

جهت کاربرد های ساده چه نیاز زیادی به قابلیت های کنترلی ندارد استفاده می شود. به طور کلی مدلmm420 تولید زیادی ندارد و بیشتر در ماشین آلات با آن برخورد می کنیم. در واقع درایو با این قابلیت ها در برندهای ارزان تر موجود است و جهت کاربرد های ساده میتوان از برندهای به صرفه تر استفاده کرد.

به دلیل کمتر استفاده شدن از این مدل کمتر به آن می پردازیم.

Micromaster 430

این مدل در کاربردهای فن و پمپ به طور تخصصی استفاده می شود. در واقع در پروژه هایی که کاربرد فن و پمپ وجود دارد این مدل بهترین گزینه است تفاوتهای مدل های مختلف درایو زیمنس به دلیل تفاوت در فانکشن ها و تعداد ورودی و خروجی ها می باشد.
درایو های مدل میکرو مستر ۴۳۰ با توجه به استفاده در محیط های مرطوب و آلوده جزوه درایو های میباشند بیشترین تعداد خرابی را در بین درایو های زیمنس دارد. در واقع هم به دلیل تعدد استفاده و محیط مورد استفاده.
به همین دلیل شناخت فانکشن ها و بردهای استفاده شده در درایو میکرومستر۴۳۰ برای یک تعمیرکار الزامی می باشد. در دوره تعمیرات درایو در مرکز تعمیرات و نگهداری ایران (لینک) مدل درایو به عنوان یک مثال باز شده و فرآیند تعمیرات آن انجام می گیرد تا شرکت کنندگان در آینده بتوانند تعمیرات درایو زیمنس را به خوبی انجام دهد.

Micromaster 440

این مدل از درایو زیمنس در واقع پیشرفته ترین مدل سری میکرو مستر می باشد. تعداد ورودی و خروجی و قابل برنامه ریزی بودن این ورودی و خروجی ها این درایو مجهز به plc داخلی می باشد. در واقع بسیاری از کاربردهای کنترلی که در برندهای دیگر یا در سایر مدل های زیمنس نیاز به برنامه نویسی plc وجود دارد در داخل همین درایو قابل انجام است است و نیاز به pdf خارجی نمی باشد. البته از دید تعمیرات و نگهداری اینکه برنامه ریزی داخل درایو انجام شود کار درستی نیست و در صورت عدم دسترسی به برنامه درایو، تیم نگهداری با سختی های بسیاری روبرو خواهند بود. به همین دلیل پیشنهاد میگردد چه فرایند برنامه نویسی خارج از درایو انجام گیرد تا در صورت خرابی درایو بتوانیم به راحتی آن را جایگزین کنیم در ادامه کاتالوگ درایو های سری میکرومستر زیمنس را دریافت می‌کنید.

خطاها و آلارمهای درایوهای زیمنس

به طور کلی خطا هایی که روی درایو زیمنس نمایش داده می شود به دو دسته تقسیم می شود. خطا یا فالت که با حرف انگلیسی F نمایش داده می شود و آلارم که با حرف انگلیسی A نوشته می شود.
تفاوت خطا و الان در چیست? در واقع آلارم یک هشدار است که می گوید دستگاه در حال حاضر کارعادی خود را انجام میدهد ولی مشکلی وجود دارد، می‌تواند در آینده تبدیل به خطا شود در واقع آلارم به ما میگویند که باید مشکلی را ریشه یابی کنیم.
خطا در حالت به وجود می آیند که از اینورتر درست استفاده نشود و یا آلارم های نمایش داده شده توجه نشود. خطا ها به صورت نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد .در درایو های زیمنس کدهای خطا به خودی خود از بین نمیروند حتی دلیل به وجود آمدن یک خطا از بین برود همچنان کد خطا روی نمایشگر درایو نمایش داده می شود. این موضوع به تعمیرکار کمک می کند تا از خطاهای گذشته درایو اطلاعات حاصل کنند و بهترین تصمیم را برای تعمیر درایو بگیرد.

رایج ترین خرابی های درایو زیمنس

خرابی IGBT
خطای اضافه بار
خطای شکست فاز
عدم تقارن ولتاژ
خطای اضافه جریان
خطای مربوط به برد کنترل
خطای دمای داخل درایو
خطای نرم افزار

لیست خطاها

خطای F0001 درایو زیمنس خطای اضافه جریان یا اتصالی در خروجی درایو
خطای F0002 در درایو زیمنس مربوط به اضافه ولتاژ می باشد راه حل آن اندازه گیری ولتاژ ورودی و در اکثر موارد نیاز به نصب مقاومت ترمز و یا مشکل در مقاومت ترمز می باشد.
خطای F0003کاهش ولتاژ این خطا می تواند ناشی از از عوامل خارجی باشد.
خطای F0004 افزایش داد دمای داخلی درایو است و معمولاً ناشی از درست کار نکردن فن های خنک کننده می باشد.
خطای اضافه بار یا F0005 به دو دلیل می تواند اتفاق بیفتد یا عدم تناسب موتور و درایو و یا درست کار نکردن سیستم اندازه گیری جریان خروجی.
خطای F0041 مربوط به تنظیمات اتوتیون می باشد در واقع درایو نمی تواند مقادیر مربوط به موتور را به طور خودکار تشخیص دهد بنابراین می بایست تنظیم پارامترها به صورت دستی انجام شود.
خطای حافظه داخلی F0051 در این حالت با ریست کردن درایو به تنظیمات کارخانه می بایست درست شود در غیر این صورت احتمالاً برد کنترل آسیب جدی دیده است.
لیست کامل خطاهای درایو های زیمنس را میتوانید هم در سایت زیمنس با آدرس زیر و در دفترچه راهنمای درایو مربوطه به طور کامل مطالعه کنید

روش عیب یابی درایوهای زیمنس

Article-Siemens-micromaster-repair-001

جهت تعمیرات درایو زیمنس، تعمیر درایو sew و هر نوع درایوی می بایست است ابتدا تشخیص داد ایراد مربوط به کدام قسمت ، نرم افزار یا سخت افزار می باشد. پس از تشخیص عیب اگر ایراد نرم افزاری بود میتوان با ریست دستگاه یا بارگذاری مجدد نرم افزار ایراد را رفع نمود. در خصوص تشخیص ایراد سخت افزاری می بایست ابتدا با تست تک تک بلوک ها تشخیص داد که بلوک معیوب کدام است. در ادامه تعمیرات با تعویض قطعات بلوک معیوب تعمیر انجام میشود.

دلایل سخت افزاری روشن نشدن درایو

  1. ارتباط بین برد تغذیه و فرمان آسیب دیده است ست و دلیل روشن نشدن درایو می تواند خرابی هر یک از این دو باشد.

  2. تست پل بودن دو ترمینال مثبت یعنی با مولتی متر باید بوق چک بگیریم و این دو ترمینال با هم جامپ باشند.

  3. کافی بودن ولتاژ سه فاز ورودی در صورت کم بودن ولتاژ ورودی درایور روشن نمی شود.

  4. تست مقدار دی سی باس باید انجام شود یعنی پراپ اهم متر روی مثبت و منفی قرار گیرد و مقدار برابر با ۵۶۰ ولت دی سی باشد.

  5. تست های مربوط به پل دیود ، برک وIGBT نیز برای عیب یابی درایو الزامیست.

ثبت دیدگاه
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده
5/5 - (4 امتیاز)